Veig el cos com una eina del que anomenem "jo" (objecte i subjecte en un), en la qual es reflecteixen tots els nostres cossos (emocional, mental, social, privat, de l’ego,...) com un jo que pot ser transformat o dirigit segons la meva/nostra voluntat.
Sota la paraula dansa/moviment es troba la paraula estat i no forma o acció. La dansa com a forma d'art, a diferència de l'art visual, és fugaç, només passa perquè estem presents. La dansa, la presència del cos al costat/entre altres cossos és visceral. El públic percep el seu propi cos a través del cos observat.
Aquests dos elements: els electrons, que són tot-potencials sense observador, i la influència d'un cos sobre un altre (observat) és naturalment oposada. Però en certa manera no ho és. M'interessa principalment aquest NO. Perquè per reorganitzar a l'instant el nostre sistema nerviós hem d'estar ultra presents, conscients i en el paper d'observador, però al mateix temps estar en estat d'inconsciència conscient.
Com a creadora, sempre m'ha interessat la manera en la qual el meu estat performatiu i la composició de l'actuació porten el públic a un estat canviat. M'interessa com portar l'espectador a la seva carnalitat multipotencial i a la lucidesa dels pensaments i sentiments a través del cos a l'escenari, però no de tal manera que les "imatges externes" recorren les "imatges internes" de l'espectador, sinó que els crearan i despertaran l'ull interior en ell-ella.
Biografia
Jasmina Križaj
Jasmina Križaj es va graduar en coreografía a De Hogeschool voor de Kunsten, Amsterdam, departament School for New Dance Development. Va presentar les seves actuacions a diversos festivals. Per l'obra Zebra in the Hair Saloon va rebre el premi a la millor nova creació 2006 (Festival ACT, Bilbao, Espanya). L'any 2009, l'obra Sugar Rush va comptar amb el suport de la Fundació Cultural Europea - ECF. L'any 2010 va ser una de les artistes seleccionades per participar en el projecte de David Zambrano ("Flying Low and Passing Through, Costa Rica"). Amb el col·lectiu 50collective es van presentar davant del públic europeu, nord-americà i sud-americà. Entre 2010 i 2014, va formar part del projecte internacional Modul Dance, que li va permetre crear The Very Delicious Piece i The Very Boring Piece (en col·laboració amb l'artista portuguesa Cristina P. Leitao). Dins del projecte MD, també va dirigir la recerca INto the OUT en paral·lel. El 2013, va rebre una beca per participar en el programa educatiu Dance-WEB sota la tutorització d'Ivo Dimchev com a part del festival ImPulsTanz. L'any 2015, Jasmina es va presentar a la nova obra Genesis de l'artista eslovena Mala Klina, fruit d'un procés plurianual sota el títol DreamLab Communitas. Des de fa uns anys, Jasmina col·labora amb l'artista suís Simon Wehrli. Junts van crear actuacions: Nature Poetry (2018), Nothing Works (Shakira, Shakira) – duet (2019), Nothing Works (Shakira, Shakira) – Les Etudes Madonna – quartet (2020), D PRPL – 2023. El primer i l'últim en col·laboració amb el músic Daniel Gisler. Aquest trio està començant actualment un nou procés per a un espectacle que s'estrenarà el 2026 (Beats & Manifestos). Jasmina acaba de completar el seu segon any de psicoteràpia orientada a la física i és una practicant dels mètodes de curació taoistes (Chi Nei Tsang I, II, III).